Мудрі люди кажуть, що не буде ладу в Україні доти, доки не будуть люди святкувати Різдво перед Новим Роком, як це має бути. Тобто, допоки світський і церковний календарі не відповідатимуть один одному. Адже внаслідок різних календарів, причина події у нас опинилась після її наслідку. Початок року від Різдва Христового ми відзначаємо за тиждень до настання самого Різдва…
Якщо у країнах, де все логічно, християни в очікуванні Різдва переживають Різдвяний піст, Адвент, а менш релігійні люди просто готують подарунки, і з великою радістю зустрічають найбільше християнське свято, то у нас готуються до зустрічі Нового року, який і є для більшості найбільшим святом. Бо доки черга доходить до головного християнського свята – Різдва, багато хто вже втомлюється святкувати.
Чому ж українські православні і Греко-католицька церкви так вперто не бажали переходити на григоріанський календар? Священики в один голос говорили, що прихожани нового календаря не сприймуть, і це загрожуватиме подальшим поділом церков.
По-перше, куди вже далі ділитися… І потім, скажімо щиро, хіба самі священики живуть за юліанським календарем? Звичайно – ні, адже це неможливо в сучасному суспільстві. Навіть у церковних календарях ми бачимо два стилі – старий і новий.
Більш того, не маючи змоги заборонити людям святкувати Новий рік за новим стилем, українські церкви почали в останні роки звільняти вірних від посту на цей день. Бо й справді, справа ж не лише в їжі, а одне з найулюбленіших свят не можна зустрічати без радості і веселощів.
Ще за десять днів до Різдва православні храми вбираються у ялинки, що зовсім не дивує людей, адже йде Новий рік. Та тільки, за звичаєм, церкви прикрашають перед самим Різдвом, не раніше. Та й в оселях ще не так давно, українці ставили ялинку на Святий вечір.
Усе ж, головною причиною спротиву українського духовенства календарній реформі досі було небажання розривати зв’язок з церквою Московського патріархату в надії на майбутнє об’єднання. А УПЦ МП на таку реформу, зрозуміло, не пішла б.
Натомість тепер, коли об’єднання православних церков відбулося і з Москвою нас більше нічого не пов’язує, чому б не перейти відразу на григоріанський календар, за яким живе більша частина православних церков світу? Українські греко-католики, зрозуміло, радо приєдналися б до такої реформи.
Цього року вже вдруге Україна святкуватиме Різдво Христове разом з усім світом. Все більше українців святкує 25 грудня, але не менше – також і 7 січня. Який сенс святкувати це свято два рази? На це питання мають дати відповідь архієреї Православної церкви України. Причому обґрунтовано, а не посилаючись на якусь надуману загрозу розколу.
Чи зміниться доля України, якщо її церкви перейдуть на григоріанський календар? Ніхто цього не знає. Але спробувати, мабуть, варто. До того ж, усі розуміють, що рано чи пізно це й так доведеться зробити, якщо ми не хочемо, аби наші нащадки святкували Різдво весною чи влітку.
Богдан Олексюк